Volgend jaar gaan we verder met de iSTEM Nocturnes, onze gratis webinars die telkens een ander project toelichten. De nieuwe reeks gaat van start op 2 oktober 2024.
Meer info komt in de loop van de zomer online maar we geven hieronder het programma al mee.
Volg ons zeker op sociale media om verder op de hoogte te blijven.
Datum | Project | Beschrijving | Lesgever |
---|---|---|---|
02/10/2024 | Waterkrachtcentrale | Ontwerp en bouw een testopstelling om het reële rendement te onderzoeken. | Reinout Putman |
09/10/2024 | Escape room | Sint-Bavo ging aan de slag met project waarbij leerlingen zelf een escape moeten maken. Hierbij is veel aanvullend materiaal ontwikkeld en voorzien. | Jan De Lange |
16/10/2024 | Watt met Water | “Bijna dagelijks bericht de media over de gevolgen van de klimaatveranderingen (overstromingen, aanhoudende hitte, opdrogen van rivieren), de toenemende schaarste van allerlei grondstoffen en de hoge energieprijzen. De vraagstellingen hoe we in Vlaanderen kunnen inspelen op de gevolgen van de stijgende zeespiegel en hoe we de zee kunnen gebruiken om duurzame energie op te wekken, vormen de leidraad en insteek voor het STEM-leertraject ‘WATT met water’. In dit STEM-leertraject zullen leerlingen aan de hand van een 6-tal sessies van ongeveer 1,5 uur vanuit een onderzoeksvraag rond het thema duurzame energie en klimaat aan de slag gaan om een concrete toepassing te ontwikkelen om met de gevolgen van de stijgende zeespiegel om te gaan.” | Koen Mees |
23/10/2024 | Het oog | Project rond het oog (gebaseerd op materiaal van Mariagaarde Malle) met focus op STEM-minimum- en cesuurdoelen 2de graad doorstroom | Julie Willems, Philippe Bastiaenssens |
06/11/2024 | Spaghettibrug | Bouw een brug uit ongekookte spaghetti in dit 1e graad, introductieproject tot STEM | Ron Merken, Zino Boisdenghien |
13/11/2024 | Het Pepper’s ghost theater | Wil je weten hoe overleden supersterren zoals Michael Jackson en Amy Winehouse tot leven gewekt worden op een podium of hoe de popsensatie ABBA na 40 jaar terugkeerde op het podium? Men heeft het bij dit soort shows vaak over hologrammen, maar klopt dat wel? Is deze holografische beleving een echt hologram? Wat is de wetenschap en technologie achter deze 3D-illusies? Tijdens deze nocturne krijg je heel wat inspiratie om de illusie van een 3D-projectie volgens het Pepper’s ghost principe naar het klaslokaal te brengen met heel wat mogelijkheden voor onderzoek en ontwerp in een STEM-project. | Els Knaepen |
20/11/2024 | Survival | Kunnen leerlingen een survivaltocht tot een goed einde brengen? De technieken en kennis die ze hiervoor nodig hebben, leren ze op voorhand via verschillende online modules (blended learning). Bijvoorbeeld modules over water zuiveren, eetbare planten, EHBO en kaart- en kompas lezen. Wanneer de leerlingen deze modules doorlopen hebben, mogen ze een ‘echte’ survivaltocht ondernemen, waarbij ze een rugzakje met benodigdheden meekrijgen, en de op voorhand geleerde kennis en technieken moeten toepassen. De leerlingen ervaarden dit project als leerrijk en waren sterk gemotiveerd door de aanpak van online en outdoor learning. | Lise Beirinck |
27/11/2024 | Overleven in het verleden, en nu. | Al wat meer richting STEAM en gericht op richtingen Biotechnologische STEM-Wetenschappen. Dit project kijkt naar het historisch probleem van ‘overleven’, zoemt in op voedsel, zoekt een oplossing om voedingstoffen te concentreren en langdurig te bewaren. We bekijken melk als voedingsproduct en zoeken naar een manier om dit lang houdbaar te maken. De melk zal verwerkt worden tot kaas en via verschillende experimenten worden de factoren bestudeerd die een impact kunnen hebben op de houdbaarheid ervan. Met deze inzichten wordt dan het beste recept ontworpen. | Stijn Ceuppens |
15/01/2025 | Duurzaam produceren – BASF | Renaat Frans, Katrien Vyvey | |
22/01/2025 | AI en klimaat | Natacha Gesquière | |
29/01/2025 | Onderzoekend leren met LEGO | Focus op onderzoekend leren (MD 06.51 of equivalent) met LEGO, 1ste-3de graad | Julie Willems, Philippe Bastiaenssens |
05/02/2025 | Bias in AI | Deelproject van AI in de Kunst – Jommeke inkleuren | Tom Neutens |
12/02/2025 | Nog te bevestigen | ||
19/02/2025 | De autofabriek | Jan De Lange | |
26/02/2025 | Van frequentie tot muziek | Renaat Frans, Katrien Vyvey | |
12/03/2025 | STEMmige Pac-Man | Met dit STEM-project brengen we het gevoel van de vroegere arcades naar de klas. De centrale utdaging is het ontwerp en in gebruik nemen van een duurzame gaming controller met joystick.Het project start met een korte geschiedenis van spelconsoles, Ook duurzaalhed is een belangrijk aspect dat onderzocht wordt .Om de eigen controller te programmeren, gaan de leerlingen aan de slag in de simualtie-omgeving Tinkercad en met Arduino.. Als afsluiter testen de leerlingen hun zelf gebouwde controller met de klassieker Pac-Man. Het project werd uitgevoerd met leerlingen van de 2 de graad (3 de en 4 de jaar) in de studierichting natuurwetenschappen van de doorstroomfinaliteit. | Els Knaepen |
19/03/2025 | Theremin | Bjarne Van de Velde | |
26/03/2025 | Ontwerpend leren met LEGO | Focus op ontwerpend leren (MD 06.52 of equivalent) met LEGO, 1ste – 3de graad | Julie Willems, Philippe Bastiaenssens |