Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

1ste graad

Sensoriek in voeding

Eet je alleen met je mond of spelen je andere zintuigen ook een rol? In dit STEM-project onderzoek je de invloed van de verschillende zintuigen op de smaakwaarneming. Je gebruikt de resultaten van je onderzoek in een ontwerp dat de smaakwaarnemingen van nietsvermoedende proefkonijnen om de tuin leidt.

Lees verder ...

Pepper’s Ghost – geesten opwekken met STE(A)M

Wil je weten hoe overleden supersterren zoals Michael Jackson en Amy Winehouse tot leven gewekt worden op een podium of hoe de popsensatie ABBA na 40 jaar terugkeerde op het podium? Men heeft het bij dit soort shows vaak over hologrammen, maar klopt dat wel? Is deze holografische beleving eenecht hologram? Wat is de wetenschap en technologie achter deze 3D-illusies? Eigenlijk is het een afgeleide van een al tweehonderd jaar oude truc om de illusie van een geestverschijning op te roepen. De truc “Pepper’s Ghost” uit de negentiende eeuw wordt ten onrechte vaak benoemd als hologram. De Pepper’s Ghost illusie is vernoemd naar de Londense hoogleraar scheikunde John Henry Pepper die hier in 1862 voor het eerst een goed bruikbare versie van maakte. Hierbij stond een spiegelend stuk glas op het toneel, onder een hoek van 45 graden gekanteld naar het publiek. In een ruimte in de vloer daaronder, buiten het gezichtsveld van het de toeschouwers, bevond zich de acteur die in beeld moest worden gebracht. Het stuk glas spiegelde deze persoon richting het publiek, die de weerspiegeling waarnam als een beeld dat zich áchter het glas bevond. Het is vergelijkbaar met de weerspiegeling in de voorruit van een auto van iets dat op het dashboard ligt. Bekende voorbeelden van de Pepper’s Ghost-techniek zijn te vinden bij de Haunted Mansion in Disneyland, maar ook bij Droomvlucht, Fata Morgana en verschillende sprookjes in de Efteling.

Lees verder ...

Propere handen

De leerlingen gaan op zoek naar het belang van handhygiëne en leren het verschil tussen virussen en bacteriën. Daarna maken ze handcrème en onderzoeken ze het effect daarvan.

Lees verder ...

STEMmige muziek (versie STEM-techniek)

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisoptie STEM-techniek. De leerlingen verkennen het thema geluid en muziek om zelf een Taurom te bouwen (een samenwerking met De Notenboom) en daarna zelf een gitaar te ontwerpen en te maken met de lasercutter en 3D-printer. Ook de de submodules over materialen en over gereedschappen komen aan bod.

Lees verder ...

Van ’t één komt ’t ander

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Erg creatief en vol energie, interessante fenomenen en speciale effecten. Hier worden de handen uit de mouwen gestoken en komen veel leerkansen voor waar leerlingen later op verder kunnen bouwen. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.

Lees verder ...

Sociale robot

Sociale robotica is een interdisciplinair domein, waarbij verschillende concepten van computationeel denken aan bod komen en de impact van de ontwikkelingen in het domein van artificiële intelligentie op de sociale robotica geïllustreerd kan worden.

Lees verder ...

SOS klimaat!

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Een kort project met focus op onderzoeken om mee te starten. Hier worden de leerlingen gestimuleerd om vragen te stellen en gaan ze dieper in op oorzaken en gevolgen van de klimaatsverandering. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp