Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

2de graad

Op weg naar een meer ecologisch festival

Tijdens deze projectdag onderzoeken de leerlingen of de zuivering van het afvalwater dat op een festival wordt geproduceerd een stap zou kunnen zijn in het ecologischer maken van festival. Eerst zoemen ze in op de samenstelling van afvalwater om dan de noodzaak van waterzuivering en de verschillende scheidingstechnieken te bestuderen. Daarna ontwerpen en bouwen ze een waterzuiveringsstation.

Lees verder ...

STEM-mige PAC-MAN – ontwerp een persoonlijke gamecontroller

Met dit STEM-project brengen we het vroegere gevoel van de arcades naar de klas.
De centrale uitdaging is het ontwerp en in gebruik nemen van een duurzame gamecontroller met drukknoppen en een joystick. De leerlingen onderzoeken de werking van spelconsoles door een blik te werpen op de evolutie en ze ontdekken hoe het gegevensverwerkend projces wordt uitgevoerd door de hardware. Ook duurzaamheid is een belangrijk aspect dat onderzocht wordt. De leerlingen doorlopen het ontwerpproces om een eigen spelcontroller te ontwikkelen. Om deze controller te programmeren, gaan ze stapsgewijs aan de slag in de simulatie-omgeving Tinkercad en met Arduino. Ze onderzoeken de werking van een drukknop en joystick. Als afsluiter testen de leerlingen hun zelf gebouwde controller met de klassieker PAC-MAN, een meesterwerk dat in 1980 voor het eerst in de speelhallen verscheen en in 2005 in het Guinness Book of Records werd opgenomen als de meest succesvolle arcade-speelkast aller tijden.

Lees verder ...

Watt met water?!

In dit STEM-traject ontdekken leerlingen in zes sessies de impact van zeespiegelstijging en ontwikkelen ze zo verschillende STEM-vaardigheden.
De reeks start met het ontkrachten van veel voorkomende misconcepties over klimaatverandering, waarna een kettingreactie van oorzaak en gevolgen wordt gevisualiseerd. Vanuit deze inzichten gaan de leerlingen aan de slag met de eerste uitdaging: het ontwerpen van efficiënte kustbeschermingsmaatregelen en het programmeren van waterkeringen. Vervolgens verkennen ze de tweede uitdaging, namelijk de verzilting van het achterland, waarbij ze leren hoe water ontzilt kan worden en zoeken naar duurzame landbouwmethoden. Als afsluiting ontdekken ze het cruciale verband tussen water en energieopwekking en bouwen ze hun eigen elektromotor, waarmee ze de mogelijkheden van duurzame energieoplossingen onderzoeken.
Zo gaan jongeren telkens een stap verder in het begrijpen en oplossen van de complexe vraagstukken rond klimaatverandering.

Lees verder ...

Pepper’s Ghost – geesten opwekken met STE(A)M

Wil je weten hoe overleden supersterren zoals Michael Jackson en Amy Winehouse tot leven gewekt worden op een podium of hoe de popsensatie ABBA na 40 jaar terugkeerde op het podium? Men heeft het bij dit soort shows vaak over hologrammen, maar klopt dat wel? Is deze holografische beleving eenecht hologram? Wat is de wetenschap en technologie achter deze 3D-illusies? Eigenlijk is het een afgeleide van een al tweehonderd jaar oude truc om de illusie van een geestverschijning op te roepen. De truc “Pepper’s Ghost” uit de negentiende eeuw wordt ten onrechte vaak benoemd als hologram. De Pepper’s Ghost illusie is vernoemd naar de Londense hoogleraar scheikunde John Henry Pepper die hier in 1862 voor het eerst een goed bruikbare versie van maakte. Hierbij stond een spiegelend stuk glas op het toneel, onder een hoek van 45 graden gekanteld naar het publiek. In een ruimte in de vloer daaronder, buiten het gezichtsveld van het de toeschouwers, bevond zich de acteur die in beeld moest worden gebracht. Het stuk glas spiegelde deze persoon richting het publiek, die de weerspiegeling waarnam als een beeld dat zich áchter het glas bevond. Het is vergelijkbaar met de weerspiegeling in de voorruit van een auto van iets dat op het dashboard ligt. Bekende voorbeelden van de Pepper’s Ghost-techniek zijn te vinden bij de Haunted Mansion in Disneyland, maar ook bij Droomvlucht, Fata Morgana en verschillende sprookjes in de Efteling.

Lees verder ...
www.pixabay - photo by wokandapix

Afval kan je reduceren!

De blikkenpers is een populair techniekproject, waarin de leerlingen van de arbeidsmarkt belangrijke technische vaardigheden kunnen verwerven.
De studenten van de EduMa van de KU Leuven hebben een lessenreeks gemaakt voor in PAV, die een STEMmige voorbereiding kunnen vormen voor de praktijklessen.

Lees verder ...

STEMmige snaren

Dit project daagt de leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren.
Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers, gaan ze creatief aan de slag in hun ontwerp van een
laserharp. Ook verschillende concepten van computationeel denken komen aan bod. De laserharp wordt
met Arduino gerealiseerd. Het project voorziet ook een submodule over geluid.

Lees verder ...

Zonnecrème Engineeren

Zonlicht heeft veel voordelen maar ook een nadelige impact op ons lichaam. Leerlingen onderzoeken hoe ze zich kunnen beschermen tegen de zon. Je beschermen kan echter op verschillende manieren, maar wat is de meest flexibele manier?

Lees verder ...

Warmtebatterij

Duurzamer omgaan met warmte door in team de beste warmtebatterij van de klas te maken en zoveel mogelijk warmte te recupereren en op te slaan.

Lees verder ...

Koelen zonder stroom

Ontwerp met je leerlingen een technische oplossing om in lage-inkomenslanden voedsel langer te kunnen bewaren door middel van een koelsysteem zonder elektrische stroom!

Lees verder ...

Museumbeveiliging

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontdek hier hoe LASERs écht werken, gebruik de Masterformula die amper op je blad past en voeg zelf nog creatieve oplossingen toe aan het beveiligingssysteem.

Lees verder ...

STEM managen

Studiedag voor directies

5 februari in Leuven

logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp