Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

dubbele

Watt met water?!

In dit STEM-traject ontdekken leerlingen in zes sessies de impact van zeespiegelstijging en ontwikkelen ze zo verschillende STEM-vaardigheden.
De reeks start met het ontkrachten van veel voorkomende misconcepties over klimaatverandering, waarna een kettingreactie van oorzaak en gevolgen wordt gevisualiseerd. Vanuit deze inzichten gaan de leerlingen aan de slag met de eerste uitdaging: het ontwerpen van efficiënte kustbeschermingsmaatregelen en het programmeren van waterkeringen. Vervolgens verkennen ze de tweede uitdaging, namelijk de verzilting van het achterland, waarbij ze leren hoe water ontzilt kan worden en zoeken naar duurzame landbouwmethoden. Als afsluiting ontdekken ze het cruciale verband tussen water en energieopwekking en bouwen ze hun eigen elektromotor, waarmee ze de mogelijkheden van duurzame energieoplossingen onderzoeken.
Zo gaan jongeren telkens een stap verder in het begrijpen en oplossen van de complexe vraagstukken rond klimaatverandering.

Lees verder ...

BASF – Werken in de petrochemische sector

In dit STEM-project maken leerlingen kennis met de petrochemische sector. Ze leren hoe van aardolie kunststoffen gemaakt worden. Ze onderzoeken en ontwerpen zoals een laborant, procesoperator en technieker en maken kennis met de basisprincipes van een veilige en duurzame productie. Met al deze kennis en kunde op zak zijn de leerlingen helemaal klaar voor het orgelpunt van dit project: een bezoek aan de site van BASF in Antwerpen.

Lees verder ...

STEMmige snaren

Dit project daagt de leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren.
Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers, gaan ze creatief aan de slag in hun ontwerp van een
laserharp. Ook verschillende concepten van computationeel denken komen aan bod. De laserharp wordt
met Arduino gerealiseerd. Het project voorziet ook een submodule over geluid.

Lees verder ...

Warmtebatterij

Duurzamer omgaan met warmte door in team de beste warmtebatterij van de klas te maken en zoveel mogelijk warmte te recupereren en op te slaan.

Lees verder ...

Koelen zonder stroom

Ontwerp met je leerlingen een technische oplossing om in lage-inkomenslanden voedsel langer te kunnen bewaren door middel van een koelsysteem zonder elektrische stroom!

Lees verder ...

Passief huis

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontwerp, onderzoek en bouw je eigen schaalmodel van een passief huis met zonnecollector, collectorvat en vloerverwarming. Gebruik en simuleer de nodige regeltechniek met wiskundige onderbouwing om de binnentemperatuur constant te houden!

Lees verder ...

Zelfrijdend wagentje

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Schakel, programmeer en regel hier zelf een elektromotor, start met de basis aan vectoren, leer grafieken ten volle te benutten en wees de snelste in eenvoudige of complexe verkeerssituaties al dan niet met flitspaal.

Lees verder ...

Lightbox

Het revalidatieproces voor neurale problemen (zoals een dwarslaesie) na een ongeval helpen ondersteunen door reactietijd te testen.

Lees verder ...

IoT, slimme school 2.0

Dit leermateriaal kan flexibel ingezet worden in elk project waarbij waarbij er nood is aan een IoT-systeem en onderdelen ervan kunnen ook gebruikt worden voor andere technologie- of STEM-projecten.

Lees verder ...

LIFT

Waarom je leerlingen, als STEM-project, eens zélf geen STEM-project laten ontwerpen voor andere leerlingen? Wil je dit realiseren met jouw leerlingen neem dan contact op met iSTEM.

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp