Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

8-20u

STEM-mige PAC-MAN – ontwerp een persoonlijke gamecontroller

Met dit STEM-project brengen we het vroegere gevoel van de arcades naar de klas.
De centrale uitdaging is het ontwerp en in gebruik nemen van een duurzame gamecontroller met drukknoppen en een joystick. De leerlingen onderzoeken de werking van spelconsoles door een blik te werpen op de evolutie en ze ontdekken hoe het gegevensverwerkend projces wordt uitgevoerd door de hardware. Ook duurzaamheid is een belangrijk aspect dat onderzocht wordt. De leerlingen doorlopen het ontwerpproces om een eigen spelcontroller te ontwikkelen. Om deze controller te programmeren, gaan ze stapsgewijs aan de slag in de simulatie-omgeving Tinkercad en met Arduino. Ze onderzoeken de werking van een drukknop en joystick. Als afsluiter testen de leerlingen hun zelf gebouwde controller met de klassieker PAC-MAN, een meesterwerk dat in 1980 voor het eerst in de speelhallen verscheen en in 2005 in het Guinness Book of Records werd opgenomen als de meest succesvolle arcade-speelkast aller tijden.

Lees verder ...

Watt met water?!

In dit STEM-traject ontdekken leerlingen in zes sessies de impact van zeespiegelstijging en ontwikkelen ze zo verschillende STEM-vaardigheden.
De reeks start met het ontkrachten van veel voorkomende misconcepties over klimaatverandering, waarna een kettingreactie van oorzaak en gevolgen wordt gevisualiseerd. Vanuit deze inzichten gaan de leerlingen aan de slag met de eerste uitdaging: het ontwerpen van efficiënte kustbeschermingsmaatregelen en het programmeren van waterkeringen. Vervolgens verkennen ze de tweede uitdaging, namelijk de verzilting van het achterland, waarbij ze leren hoe water ontzilt kan worden en zoeken naar duurzame landbouwmethoden. Als afsluiting ontdekken ze het cruciale verband tussen water en energieopwekking en bouwen ze hun eigen elektromotor, waarmee ze de mogelijkheden van duurzame energieoplossingen onderzoeken.
Zo gaan jongeren telkens een stap verder in het begrijpen en oplossen van de complexe vraagstukken rond klimaatverandering.

Lees verder ...

Sensoriek in voeding

Eet je alleen met je mond of spelen je andere zintuigen ook een rol? In dit STEM-project onderzoek je de invloed van de verschillende zintuigen op de smaakwaarneming. Je gebruikt de resultaten van je onderzoek in een ontwerp dat de smaakwaarnemingen van nietsvermoedende proefkonijnen om de tuin leidt.

Lees verder ...

BASF – Werken in de petrochemische sector

In dit STEM-project maken leerlingen kennis met de petrochemische sector. Ze leren hoe van aardolie kunststoffen gemaakt worden. Ze onderzoeken en ontwerpen zoals een laborant, procesoperator en technieker en maken kennis met de basisprincipes van een veilige en duurzame productie. Met al deze kennis en kunde op zak zijn de leerlingen helemaal klaar voor het orgelpunt van dit project: een bezoek aan de site van BASF in Antwerpen.

Lees verder ...

STEMmige snaren

Dit project daagt de leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren.
Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers, gaan ze creatief aan de slag in hun ontwerp van een
laserharp. Ook verschillende concepten van computationeel denken komen aan bod. De laserharp wordt
met Arduino gerealiseerd. Het project voorziet ook een submodule over geluid.

Lees verder ...

Zonnecrème Engineeren

Zonlicht heeft veel voordelen maar ook een nadelige impact op ons lichaam. Leerlingen onderzoeken hoe ze zich kunnen beschermen tegen de zon. Je beschermen kan echter op verschillende manieren, maar wat is de meest flexibele manier?

Lees verder ...

STEMmige muziek (versie STEM-techniek)

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisoptie STEM-techniek. De leerlingen verkennen het thema geluid en muziek om zelf een Taurom te bouwen (een samenwerking met De Notenboom) en daarna zelf een gitaar te ontwerpen en te maken met de lasercutter en 3D-printer. Ook de de submodules over materialen en over gereedschappen komen aan bod.

Lees verder ...

Propere handen

De leerlingen gaan op zoek naar het belang van handhygiëne en leren het verschil tussen virussen en bacteriën. Daarna maken ze handcrème en onderzoeken ze het effect daarvan.

Lees verder ...

Revalidatietoestel

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Interesse in het helpen van mensen? Kinesist, ingenieur of sportcoach in spe? Ontwerp en test een toestel en trainingsschema om een gehandicapte klasgenoot er weer bovenop te krijgen. Een uitdaging vol spieren, vectoren, krachten en momenten.

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp