STEM-mige PAC-MAN – ontwerp een persoonlijke gamecontroller
Met dit STEM-project brengen we het vroegere gevoel van de arcades naar de klas.
De centrale uitdaging is het ontwerp en in gebruik nemen van een duurzame gamecontroller met drukknoppen en een joystick. De leerlingen onderzoeken de werking van spelconsoles door een blik te werpen op de evolutie en ze ontdekken hoe het gegevensverwerkend projces wordt uitgevoerd door de hardware. Ook duurzaamheid is een belangrijk aspect dat onderzocht wordt. De leerlingen doorlopen het ontwerpproces om een eigen spelcontroller te ontwikkelen. Om deze controller te programmeren, gaan ze stapsgewijs aan de slag in de simulatie-omgeving Tinkercad en met Arduino. Ze onderzoeken de werking van een drukknop en joystick. Als afsluiter testen de leerlingen hun zelf gebouwde controller met de klassieker PAC-MAN, een meesterwerk dat in 1980 voor het eerst in de speelhallen verscheen en in 2005 in het Guinness Book of Records werd opgenomen als de meest succesvolle arcade-speelkast aller tijden.