Met een STE(A)M-project Pepper’s Ghost breng je de illusie van een geestverschijning volgens het Pepper’s ghost principe naar het klaslokaal. Pepper’s Ghost is een optische illusie, die al in de 19e eeuw op het toneel werd gebruikt om allerlei spookverschijningen tevoorschijn te toveren. John Henry Pepper was de eerste die er in slaagde een bruikbare versie van dit systeem te maken. Vandaar de naam “Pepper’s Ghost”.
De techniek is eigenlijk heel eenvoudig en berust op het feit dat een transparant stuk glas licht kan doorlaten, maar ook licht kan laten spiegelen. Bij het Pepper’s ghost principe wordt via een glasplaat een weerspiegeling getoond. Deze illusie wordt vaak ten onrechte een hologram genoemd.
Pepper’s Ghost heeft heel wat gekende toepassingen en contexten waarmee de leerkracht verbinding kan maken. Zo maken nieuwslezers dankbaar gebruik van deze techniek bij het gebruik van een autocue. Andere bekende voorbeelden vinden we terug in attractieparken waar de techniek in allerlei attracties gebruikt om figuren te laten verschijnen en weer te laten verdwijnen. Bekende voorbeelden zijn de balzaalscène in de Haunted Mansion en Phantom Manor in de Disney-parken en Droomvlucht, Fata Morgana en verschillende sprookjes in de Efteling. De techniek is sinds 2012 volop in de belangstelling omdat overleden artiesten als ‘hologram’ optreden. Ook dit is een Pepper’s Ghost, alleen worden er dan geen poppen of acteurs gebruikt, maar is het een digitale projectie die wordt gespiegeld.
Een STEM-project waarbij je de illusie van een 3D-projectie volgens het Pepper’s Ghost-principe naar het klaslokaal brengt biedt heel wat mogelijkheden voor onderzoekend, ontwerpend en verbindend leren.
Doelgroep: 1ste graad A-stroom – 2de graad Doorstroom
De leerlingen kunnen:
- het basisprincipe van een Pepper’s Ghost illussie onderzoeken
- op diverse manieren een Pepper’s ghost-achtige constructie ontwerpen dat het
onderwerp vormt voor de illusie (3D printing, programmeren in scratch, green key
technologie, ..) - aan de hand van eigen experimenten factoren (eigenschappen materialen, plaatsing
hoek, vormen, spiegelingen, verhoudingen, …) onderzoeken die een 3D-illusie
beïnvloeden met als doel de illusie te optimaliseren - een moderne variant van een Pepper’s Ghost theater ontwerpen met diverse materialen
en apparaten (kartonnen dozen, lampjes, transparante materalen, 3D-printer en
lasercutter,…) - een automatisch Pepper’s Ghost miniatuurtheater realiseren waar ze zelf de hoofdrol
in spelen - een praktische link leggen tussen de werking van een Pepper’s Ghost piramide of
theater en de media-functionaliteiten van de smartphone of tablet