Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Universal Design for Learning (UDL)

Werk altijd volgens UDL-principes voor de lay-out en elk ontwerp: deze tips komen alle leerlingen ten goede en helpen leerlingen met dyslexie enorm vooruit.

Voorbeelden

  • Gebruik steeds een schreefloos lettertype, zoals Arial of Calibri (geen Times New Roman bv. is heel slecht leesbaar in geval van dyslexie)
  • Gebruik een lettergrootte van minstens 12 punten.
  • Gebruik een regelafstand 1.5.
  • Lijn een tekst links uit.
  • Zet te benadrukken tekstgedeelte in vet (niet onderlijnen, dit bemoeilijkt het lezen).
  • Gebruik volle, grijze lijnen (i.p.v. stippellijnen) waar je antwoorden van leerlingen verwacht.
 
Dus:
  • WEL Arial en vet
  • GEEN onderlijning en Times New Roman

Graag wat meer achtergrond?

Heb je feedback?

Alle feedback, tips en suggesties omtrent de tips en diversiteit-sensitief ontwikkelen zijn meer dan welkom! Mail ons gerust via contact@istem.be!