Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

iSTEM-driedaagse

Aan de slag met de STEM-minimumdoelen (A-stroom, doorstroomfinaliteit of sterke STEM-richtingen van de dubbele finaliteit)

I have a dream! I have a team! En nu? STEM-projecten ontwikkelen voor leerlingen van de A-stroom, doorstroomfinaliteit of sterke STEM-richtingen van de dubbele finaliteit hoeft niet ingewikkeld te zijn!

In deze nascholing ondersteunt de cel iSTEM inkleuren leerkrachtenteams in de ontwikkeling van STEM-projecten met de COOL voor iSTEM methodologie. Tijdens de laatste sessie wisselen de verschillende teams hun projecten uit.
Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?

STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele i’s van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. De bedoeling is om jullie vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om jullie op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project. Hiervoor baseren we ons op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten.

Lees verder ...

Aan de slag met de STEM-minimumdoelen (B-stroom, dubbele finaliteit en arbeidsmarktfinaliteit)

In de tweede en derde graad werd ervoor gekozen om geen aparte eindtermen met betrekking tot technologie te formuleren, maar om het ‘ontwerpen van technische systemen’ en het ‘onderzoeken van technische systemen’ te integreren. Om STEM-onderwijs mogelijk te maken moeten leerinhouden uit wiskunde, wetenschap en technologie geïntegreerd worden toegepast. Dit kan ook in de B-stroom van de eerste graad nuttig zijn.

En nu?

STEM-projecten ontwikkelen voor jullie leerlingen hoeft niet ingewikkeld te zijn!
In deze nascholing ondersteunt de cel iSTEM inkleuren leerkrachtenteams in de ontwikkeling van STEM-projecten met de COOL voor iSTEM methodologie.
Tijdens de laatste sessie wisselen de verschillende teams hun projecten uit.

Programma
Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?

STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele i’s van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. De cel wil jullie vertrouwd maken met de basisideeën van iSTEM, maar wil jullie vooral op weg helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project.
Hiervoor baseren we ons op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, werk je het best met een team van theorie- en praktijkleerkrachten.

Lees verder ...

Aan de slag met de STEM-minimumdoelen

Iedereen is overtuigd van het belang van 21ste eeuwse competenties voor onze huidige en komende generaties. Het aanbieden van STEM onderwijs vanaf jonge leeftijd maakt daar een essentieel onderdeel van uit.
Maar hoe geef je dat STEM onderwijs vorm?

Lees verder ...

Aan de slag met de STEM-minimumdoelen (B-stroom, dubbele finaliteit en arbeidsmarktfinaliteit) – najaar 2023

In de tweede en derde graad werd ervoor gekozen om geen aparte eindtermen met betrekking tot technologie te formuleren, maar om het ‘ontwerpen van technische systemen’ en het ‘onderzoeken van technische systemen’ te integreren. Om STEM-onderwijs mogelijk te maken moeten leerinhouden uit wiskunde, wetenschap en technologie geïntegreerd worden toegepast. Dit kan ook in de B-stroom van de eerste graad nuttig zijn.

En nu?

STEM-projecten ontwikkelen voor jullie leerlingen hoeft niet ingewikkeld te zijn!
In deze nascholing ondersteunt de cel iSTEM inkleuren leerkrachtenteams in de ontwikkeling van STEM-projecten met de COOL voor iSTEM methodologie.
Tijdens de laatste sessie wisselen de verschillende teams hun projecten uit.

Programma
Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?

STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele i’s van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. De cel wil jullie vertrouwd maken met de basisideeën van iSTEM, maar wil jullie vooral op weg helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project.
Hiervoor baseren we ons op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, werk je het best met een team van theorie- en praktijkleerkrachten.

Lees verder ...

Aan de slag met de STEM-minimumdoelen (A-stroom, doorstroomfinaliteit of sterke STEM-richtingen van de dubbele finaliteit) – najaar 2023

I have a dream! I have a team! En nu? STEM-projecten ontwikkelen voor leerlingen van de A-stroom, doorstroomfinaliteit of sterke STEM-richtingen van de dubbele finaliteit hoeft niet ingewikkeld te zijn!

In deze nascholing ondersteunt de cel iSTEM inkleuren leerkrachtenteams in de ontwikkeling van STEM-projecten met de COOL voor iSTEM methodologie. Tijdens de laatste sessie wisselen de verschillende teams hun projecten uit.
Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?

STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele i’s van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. De bedoeling is om jullie vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om jullie op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project. Hiervoor baseren we ons op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten.

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp