Aan de slag met de STEM-minimumdoelen (A-stroom, doorstroomfinaliteit of sterke STEM-richtingen van de dubbele finaliteit)
I have a dream! I have a team! En nu? STEM-projecten ontwikkelen voor leerlingen van de A-stroom, doorstroomfinaliteit of sterke STEM-richtingen van de dubbele finaliteit hoeft niet ingewikkeld te zijn!
In deze nascholing ondersteunt de cel iSTEM inkleuren leerkrachtenteams in de ontwikkeling van STEM-projecten met de COOL voor iSTEM methodologie. Tijdens de laatste sessie wisselen de verschillende teams hun projecten uit.
Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?
STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele i’s van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. De bedoeling is om jullie vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om jullie op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project. Hiervoor baseren we ons op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten.