Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

inspiratiefiche

Pepper’s Ghost – geesten opwekken met STE(A)M

Wil je weten hoe overleden supersterren zoals Michael Jackson en Amy Winehouse tot leven gewekt worden op een podium of hoe de popsensatie ABBA na 40 jaar terugkeerde op het podium? Men heeft het bij dit soort shows vaak over hologrammen, maar klopt dat wel? Is deze holografische beleving eenecht hologram? Wat is de wetenschap en technologie achter deze 3D-illusies? Eigenlijk is het een afgeleide van een al tweehonderd jaar oude truc om de illusie van een geestverschijning op te roepen. De truc “Pepper’s Ghost” uit de negentiende eeuw wordt ten onrechte vaak benoemd als hologram. De Pepper’s Ghost illusie is vernoemd naar de Londense hoogleraar scheikunde John Henry Pepper die hier in 1862 voor het eerst een goed bruikbare versie van maakte. Hierbij stond een spiegelend stuk glas op het toneel, onder een hoek van 45 graden gekanteld naar het publiek. In een ruimte in de vloer daaronder, buiten het gezichtsveld van het de toeschouwers, bevond zich de acteur die in beeld moest worden gebracht. Het stuk glas spiegelde deze persoon richting het publiek, die de weerspiegeling waarnam als een beeld dat zich áchter het glas bevond. Het is vergelijkbaar met de weerspiegeling in de voorruit van een auto van iets dat op het dashboard ligt. Bekende voorbeelden van de Pepper’s Ghost-techniek zijn te vinden bij de Haunted Mansion in Disneyland, maar ook bij Droomvlucht, Fata Morgana en verschillende sprookjes in de Efteling.

Lees verder ...

Al fietsend je GSM of laptop en jezelf opladen!

Hoe kunnen we op een alternatieve manier (al fietsend) onze GSM of laptop opladen op een efficiënte, ecologische en duurzame manier?
Hoeveel energie moeten we via onze voeding binnenkrijgen om op een mechanische manier onze GSM/laptop op te laden? En is het praktisch haalbaar om dit al fietsend te doen?

Lees verder ...

Geautomatiseerde industriële productie-unit

Modelleer een geautomatiseerde industriële productie-eenheid naar de specifieke vraag van een klant.
Met één industriële productie-unit meerdere samenstellingen maken.
Door flexibiliteit van de unit energie-, tijd- en materiaal-besparingen realiseren.
Doelgroep: 3e graad mechatronica

Lees verder ...

Help! Hitte-eilandeffect!

Het hitte-eilandeffect heeft de school in haar greep! Onderzoek wat de oorzaken en gevolgen zijn op de school, en ontwerp en onderzoek verschillende mogelijke oplossingen om dit hitte-eilandeffect te verminderen.

Abstractieniveau aanpasbaar aan elke graad.

Leerlingen exploreren eerst wat het hitte-eilandeffect is a.d.h.v. bronmaterialen. Elk leerlingengroepje ontwerp en onderzoekt eigen oplossingen voor het hitte-eilandeffect in de context van de eigen school.

Lees verder ...

Happy plants!

Hoe kunnen we planten onderhouden op de school? – Planten onderhouden op school.

Doelgroep: 2e jaar secundair onderwijs STEM-Wetenschappen

Lees verder ...

Vakantieregeling

Ontwerp en realiseer een systeem om de klasplanten levend en gezond te houden tijdens een lange afwezigheid zoals de zomervakantie.

Doelgroep 2A.

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp