Cover foto: Liza Summer
Werken met gegevens is een heel belangrijke vaardigheid in STEM: analyseren, interpreteren, genereren, visualiseren… Ook kritisch denken: ben je zeker dat de data die je vindt correct is? Interpreteer je de data juist? Kijk maar naar de sleutelcompetenties waarop de eindtermen zijn gebaseerd (bijvoorbeeld SC 4 (digitale vaardigheden), SC 6 (STEM), SC 10 (leercompetenties), maar ook SC 7 (burgerschap), SC 9 (duurzaamheid),….).
Je kan in onze datagedreven maatschappij niet om infographics heen. Deze vaardigheid heb je overal nodig….
Volgende websites zijn interessante inspiratiebronnen om dit in jouw STEM-lessen aan bod te laten komen
- https://ourworldindata.org/
- https://Informationisbeautiful.net
- https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful
Enkele voorbeelden die jullie op weg kunnen helpen:
- Twee inleidende oefeningen die je eigenlijk in alle richtingen kan doen:
- https://informationisbeautiful.net/visualizations/caffeine-and-calories/ : waar verwacht je de dranken die je regelmatig drinkt? En waarom staan ze daar niet?
- Biodiversity and Wildlife – Our World in Data: biodiversiteit en biomassa – bijvoorbeeld rond de vraag “is de impact van de mens in verhouding tot de totale biomassa?”
- Energie is een belangrijk STEM-thema dat vaak aan bod komt. Een eenvoudige grafiek die aanleiding kan geven tot vele interessante discussies in de klas: https://ourworldindata.org/energy-offshoring
- Een onverwachte insteek voor diversiteitssentitieve tips: https://informationisbeautiful.net/visualizations/what-islamic-golden-age-thinkers-discovered-long-before-the-west/
- Als je met de projecten Groen, groener, groenst werkt en je wilt nog een bijkomende nuance toevoegen, kan je volgende infographic gebruiken: https://ourworldindata.org/greenhouse-gas-emissions-food