Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Wat als… je een ingenieur een duikboot met behulp van lego laat maken?

Cover foto: https://youtu.be/MdfUSNzc0Xk

Het filmpje hieronder toont heel mooi het probleemoplossende (ontwerp)proces dat iemand doorloopt wanneer hij zichzelf deze uitdaging voorop stelt. Ontwerpen en onderzoeken gaat hier perfect hand in hand. Het gaat niet meer over aparte skills maar een probleem oplossen doe je door beide te gebruiken. Heel wat technologische en wetenschappelijke inzichten zijn nodig om dit volledig te gaan begrijpen. Let op: dit is niet zo makkelijk maar lijkt een heel mooi voorbeeld voor een sterkere STEMrichting uit de derde graad.

Je bouwt, je test, je onderzoekt, je meet, je faalt, je past aan, je test opnieuw,…

Versie 2.0 maakt gebruik van overbrengingen naar propellers via magneten.

Versie 3.0 (gebruikt het principe van een Archimedes.

Meer info over het samenspel van onderzoekend leren en ontwerpend leren vind je in het STEMOOV-model.

Veel onderzoek-, ontwerp, en kijkplezier!