Elke leerling heeft nood aan STEM-onderwijs.
Hoe ontwerp je als goede STEM-school zelf je STEM-onderwijs?
Hoe begin je hieraan als directie met jouw leerkrachtenteam?
1. Voorafname over de huidige schoolsituatie via online enquête voor directie en middenkader
2. Intakegesprek en infosessie met directie en middenkader
- Uitwisseling verwachtingen en doelen
- Informatie en handvaten over iSTEM-onderwijs voor directie en middenkader
- Tijd voor vragen
- Engagement van het lerarenteam en de directie, en het maken van afspraken
3. Startdag ontwikkelproces STEM-projecten met de lerarenteams
- Volledige dag voor lerarenteams onder begeleiding van iSTEM-coaches
- Vrije keuze uit: evaluatie van STEM, STEMOOV, computationeel denken, diversiteit,…
- Te volgen door één of meerdere teamleden (‘kampioen-principe’) naargelang de behoeften
5. Tussentijdse coaching en opvolging van de lerarenteams
- Virtueel of fysiek, op regelmatige tijdstippen, met afgesproken verwachtingen
- Communicatie en opvolging naar de directie toe
6. Gezamelijke, eindstudiedag (einde schooljaar), exclusief voor deelnemende scholen
- Lerarenteams stellen hun projecten voor aan andere lerarenteams
- Lerarenteams delen met elkaar en leren van elkaar
- Netwerking en constructieve discussiegroepen voor leraren en directies
Praktische info
- Doelgroep: grotere groepen lerarenteams binnen een school, scholengemeenschap of -groep.
- Tijdspanne: één schooljaar.
- Kostprijs: €200
- Meer info of inschrijven voor dit vormingstraject? Neem contact op via contact@istem.be
Belangrijk: Dit is een volwaardig traject. Intekening hierop impliceert engagement van zowel de iSTEM-coaches als de leerkrachten en de scholen. Er wordt dus deelgenomen aan alle verplichte onderdelen, inclusief een beperkt aantal bevragingen/gesprekken door onderzoekers van de Universiteit Antwerpen die de effectiviteit van dit traject opvolgen, alsook deelname aan de vormingsdagen en de eindstudiedag.