Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

STEM-onderwijs focust op een aantal disciplinaire kernideeën en de verbindende STEM-concepten. Deze concepten helpen de STEM-lerenden om kennis van de verschillende disciplines te integreren en zo met meer inzicht naar de wereld te kunnen kijken.

De STEM-concepten werden als overkoepelende concepten opgenomen in de eindtermen voor de tweede en derde graad in alle richtingen: leerlingen moeten leren om natuurlijke of technische systemen te analyseren aan de hand van STEM-concepten en moeten de concepten kunnen gebruiken om problemen op te lossen.

Maar: Wat zijn die STEM-concepten nu eigenlijk? Veel leerkrachten tasten hierrond nog in het duister. Nochtans zijn het heel krachtige instrumenten om de leerlingen te helpen bij het begrijpen van de theorie uit de S, T en M-lessen en om verbanden te kunnen leggen.

In de workshop wordt eerst de betekenis van de verschillende concepten duidelijk gemaakt. Daarna wordt aan de hand van voorbeelden en interactieve opdrachten een stappenplan uitgewerkt om met de STEM-concepten in de klas aan de slag te gaan.