Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Hou bij de themaselectie rekening met het studie- en diversiteitsprofiel van de groep.

Toelichting

In een grootstedelijke context komen veel leerlingen te voet of met het openbaar vervoer naar school (metro/tram/bus). Een STEM-project dat rond fietsmobiliteit draait, sluit dan bijvoorbeeld moeilijker bij de leefwereld van deze leerlingen aan. Dit wil niet zeggen dat het thema ‘mobiliteit’ niet diversiteitproof zou zijn, integendeel. Bij latere stappen van het ontwikkelproces is het gewoon een gegeven waar je rekening mee kan houden.

Graag wat meer achtergrond?

  1. Walkington, C. A. (2013). Using adaptive learning technologies to personalize instruction to student interests: The impact of relevant contexts on performance and learning outcomes. Journal of Educational Psychology, 105(4), 932–945.
  2. Celeste, L., Baysu, G., Phalet, K., Meeussen, L., & Kende, J. (2019). Can School Diversity Policies Reduce Belonging and Achievement Gaps Between Minority and Majority Youth? Multiculturalism, Colorblindness, and Assimilationism Assessed. Personality and Social Psychology Bulletin, 45(11), 1603–1618.
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp