Analyseer voor welk hoofdstuk of deelprobleem van je STEM-project er eventueel beroep gedaan kan worden op een rolmodel.
Toelichting
Veel didactisch materiaal in het algemeen -en STEM-lesmateriaal in het bijzonder- brengt bijna enkel witte mannen in een ‘expertenrol’. Of het nu gaat over een arts, een burgerlijk ingenieur, een onderzoeker in een laboratorium of een werfleider, de beeldvorming is duidelijk: expert = witte man.
Jongeren en zeker meisjes zijn bijzonder gevoelig voor beeldvorming. Als men wil dat leerlingen met een diverse achtergrond zich aangetrokken voelen tot een studie in een STEM-richting of tot tewerkstelling in het STEM-veld, moeten deze richtingen en velden natuurlijk wel de indruk geven dat deze jongeren welkom zijn.
Inspiratie
In een iSTEM-project over constructie kan een deelprobleem van de uitdaging toegelicht worden door een (voormalig) student(e) ingenieurswetenschappen met migratieroots, of door een doctoraatstudente uit een onderzoeksinstelling van een universiteit. Deze mensen kunnen gefilmd worden en de opnames kunnen aan leerlingen tijdens de les getoond worden.
- Zie bijvoorbeeld de filmpjes “uitdaging les 1/2/3” in het project spaghettibruggen bouwen.
Graag wat meer achtergrond?
- Van den Berghe, W., & De Martelaere, D. (2012). Kiezen voor STEM: De keuze van jongeren voor technische en wetenschappelijke studies. Brussel:VRWI. pp. 112-124.