Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs
Leer leerlingen meteen wetenschappelijk schrijven zonder persoonlijke voornaamwoorden (eventueel in samenspraak met de leerkracht Nederlands).

Voorbeelden

Voorbeeld 1: de term ‘waarnemingen’:
  • NIET: Ik zie dat er een neerslag gevormd wordt.
  • WEL: Er ontstaat een neerslag.
Leg uit: ‘Ik zie’ zit vervat in het woord waarnemingen.


Voorbeeld 2: de term ‘hypothese’:
  • NIET: Ik voorspel dat er een neerslag gevormd zal worden.
  • WEL: Er wordt een neerslag gevormd.
Leg uit: ‘Ik voorspel’ zit vervat in het woord hypothese (later kan je eventueel link en verschil met Frans en Engels leggen).


Gebruik zeker geen ik-/we-vorm.

Graag wat meer achtergrond?

  1. Bogaert, N. (2009). Gelaarsd, gespoord, geletterd? Werk maken van functionele geletterdheid in de hele school. In: Vonk, 39/1, pp. 3-22
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp