
Warmtebatterij
Duurzamer omgaan met warmte door in team de beste warmtebatterij van de klas te maken en zoveel mogelijk warmte te recupereren en op te slaan.
Duurzamer omgaan met warmte door in team de beste warmtebatterij van de klas te maken en zoveel mogelijk warmte te recupereren en op te slaan.
Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontwerp, onderzoek en bouw je eigen schaalmodel van een passief huis met zonnecollector, collectorvat en vloerverwarming. Gebruik en simuleer de nodige regeltechniek met wiskundige onderbouwing om de binnentemperatuur constant te houden!
Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Een kort project met focus op onderzoeken om mee te starten. Hier worden de leerlingen gestimuleerd om vragen te stellen en gaan ze dieper in op oorzaken en gevolgen van de klimaatsverandering. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.
Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Ontwerp en maak zelf een hydroponisch systeem, optimaliseer je systeem, groei eigen eetbare planten en automatiseer het geheel voor eeuwig, lekker en duurzaam eten. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.
Aan de hand van Python notebooks kruipen de leerlingen in de huid van een wetenschapper. Ze krijgen inzicht in de fundamenten van artificiële intelligentie. Maar er komen ook praktische zaken bij kijken, zoals het verzamelen en voorbereiden van de dataset.
Leerlingen leren AI begrijpen, met mogelijkheden en beperkingen; ze leren hoe ze er een impact kunnen op hebben.
Er wordt vaak over het Amazonewoud gepraat als “de longen van de wereld”. Wat klopt hier niet aan?
In dit STEM-project worden de leerlingen uitgedaagd om op een originele manier over de energiecrisis na te denken.
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een composthoop te maken die kan dienen als verwarmingsbrond. Ze onderzoeken de biochemische processen die er achter zitten en bouwen zelf een biomeiler.
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een eenvoudige en bestuurbare duidkboot te maken met Arduino, de fysica er achter te bestuderen en de volledige keten van aardolie-ontgining tot plasticafval te bestuderen.
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een stroomkring te maken met waarin verschillende energiebronnen de spanning leveren. Fossiele brandstoffen worden gesimuleerd door spierkracht van de leerlingen, zonne-energie wordt toegevoegd via zonnepanelen, en windenergie via een (eerder gemaakte) windmolen.
Design: Nelson en Margot De Saegher