Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

beweging

Revalidatietoestel

Elke woensdagavond lichten we van 20u tot 21u30 een iSTEM-project toe tijdens een online nascholing.

In dit STEM-project voor de 2e graad doorstroom of dubbele finaliteit gaan leerlingen aan de slag om een revalidatietoestel te ontwikkelen voor medeleerling Mathijs die een verkeersongeluk gehad heeft en veel moeite heeft om zijn linkerarm te bewegen. De leerlingen ontwerpen een revalidatietoestel voor Mathijs zodat hij de spierkracht in zijn armen kan trainen en voorzien een aangepast trainingsschema. Ze ervaren hierbij de nood om te leren over spieren, krachten, momenten, katrollen en vectoren. Deze kennis en vaardigheden moeten ze inzetten om een model te maken en om op basis van de berekeningen met dit model een eenvoudig revalidatietoestel te ontwikkelen. Dit kan met eenvoudige materialen of geavanceerd afhankelijk van de studierichting.
Dit project werd oorspronkelijk voor het 3e jaar van de (vroegere) richtingen Wetenschappen-Wiskunde en Industriƫle Wetenschappen maar is nuttig voor elke richting met sterke component wetenschappen/mechanica. Er is speciale aandacht voor misconcepties rond krachten en een sterke integratie tussen fysica/mechanica (statica) en wiskunde (vectoren). Indien gewenst kunnen sterke technische richtingen dit nog veel technischer uitwerken m.b.v. hun infrastructuur zoals bijvoorbeeld CNC-machines..

Lees verder ...

Zelfrijdend wagentje

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Schakel, programmeer en regel hier zelf een elektromotor, start met de basis aan vectoren, leer grafieken ten volle te benutten en wees de snelste in eenvoudige of complexe verkeerssituaties al dan niet met flitspaal.

Lees verder ...