Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

iSTEM didactiek

Aan de slag met de STEM-minimumdoelen (A-stroom, doorstroomfinaliteit of sterke STEM-richtingen van de dubbele finaliteit)

I have a dream! I have a team! En nu? STEM-projecten ontwikkelen voor leerlingen van de A-stroom, doorstroomfinaliteit of sterke STEM-richtingen van de dubbele finaliteit hoeft niet ingewikkeld te zijn!

In deze nascholing ondersteunt de cel iSTEM inkleuren leerkrachtenteams in de ontwikkeling van STEM-projecten met de COOL voor iSTEM methodologie. Tijdens de laatste sessie wisselen de verschillende teams hun projecten uit.
Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?

STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele i’s van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. De bedoeling is om jullie vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om jullie op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project. Hiervoor baseren we ons op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten.

Lees verder ...

Aan de slag met de STEM-minimumdoelen (B-stroom, dubbele finaliteit en arbeidsmarktfinaliteit)

In de tweede en derde graad werd ervoor gekozen om geen aparte eindtermen met betrekking tot technologie te formuleren, maar om het ‘ontwerpen van technische systemen’ en het ‘onderzoeken van technische systemen’ te integreren. Om STEM-onderwijs mogelijk te maken moeten leerinhouden uit wiskunde, wetenschap en technologie geïntegreerd worden toegepast. Dit kan ook in de B-stroom van de eerste graad nuttig zijn.

En nu?

STEM-projecten ontwikkelen voor jullie leerlingen hoeft niet ingewikkeld te zijn!
In deze nascholing ondersteunt de cel iSTEM inkleuren leerkrachtenteams in de ontwikkeling van STEM-projecten met de COOL voor iSTEM methodologie.
Tijdens de laatste sessie wisselen de verschillende teams hun projecten uit.

Programma
Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?

STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele i’s van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. De cel wil jullie vertrouwd maken met de basisideeën van iSTEM, maar wil jullie vooral op weg helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project.
Hiervoor baseren we ons op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, werk je het best met een team van theorie- en praktijkleerkrachten.

Lees verder ...

Aan de slag met de STEM-minimumdoelen

Iedereen is overtuigd van het belang van 21ste eeuwse competenties voor onze huidige en komende generaties. Het aanbieden van STEM onderwijs vanaf jonge leeftijd maakt daar een essentieel onderdeel van uit.
Maar hoe geef je dat STEM onderwijs vorm?

Lees verder ...

Ontwikkel STEM-workshops met jouw leerlingen

Met de LIFT-methodiek ontwikkelen jouw leerlingen, met ondersteuning, in 10 tot 12 uur STEM-workshops. Met behulp van een uitgewerkt stappenplan gaan ze met zelfverzonnen thema’s aan de slag. Ze kunnen kiezen uit 5 verschillende formats: escaperoom, onderzoek, spel, show of maak-opdracht. Het resultaat wordt dan uitgevoerd door elf- of twaalfjarigen, hetzij in de klas, hetzij daarbuiten.

Lees verder ...

Groen, groener, groenst: een iSTEM-project over hydroponics

In deze workshop maak je kennis met het iSTEM-project ‘Groen, groener, groenst’, een iSTEM project dat ontwikkeld is voor de basisopties STEM-wetenschappen en STEM-technieken en waarin de leerlingen vanuit duurzaamheid een hydroponisch systeem ontwerpen, bouwen, monitoren en automatiseren. We tonen de aanpak van het begrip duurzaamheid, het onderzoekend leren en het ontwerpproces in de eerste graad. Gert Beenaerts, co-auteur van de drie Groen, Groener, Groenst iSTEM-projecten getuigt hoe hij met dit iSTEM-lesmateriaal aan de slag ging met zijn leerlingen van 2- STEM Wetenschappen. De resultaten zijn enkele originele hydroponische systemen!
Na deze workshop heb je heel wat inspiratie om dit project uit te rollen in jouw klas!

Lees verder ...

Museumbeveiliging 22

In deze workshop nemen we het nieuwe geïntegreerde lessenpakket ‘Museumbeveiliging 22’ onder de loep. De oorspronkelijke versie, ontwikkeld door STEM@school, heeft een update gekregen naar de nieuwe eindtermen en werd door studenten van PXL heruitgevonden als deel van hun opleiding. De ervaringen bij het ontwerpen van dit lessenpakket en het implementeren ervan bij leerlingen in het 3de jaar worden gedeeld. We bekijken samen de projectfiche, overlopen de inhoud en gaan met jou in gesprek over hoe je dit in de klas kan implementeren, welke leerkansen dit pakket biedt voor je leerlingen en met welke uitdagingen je rekening moet houden. In dit STEM-project worden leerlingen uitgedaagd om een maquette te maken met daarin hun eigen ontworpen systeem om kunstwerken te beveiligen. Er wordt volop ingezet op integratie vanuit fysica, wiskunde en techniek! De doelgroep is SO 2de graad maar het project kan ook inspiratie bieden voor implementatie in de 3de graad.

Lees verder ...

Artificiële intelligentie ❤ de wiskunde van het secundair onderwijs

Onze wereld is steeds meer gedigitaliseerd. Artificiële intelligentie (AI) in het bijzonder steekt steeds meer de kop op. De leerlijn AI Op School is opgebouwd om leerlingen uit het secundair onderwijs inzichten bij te brengen in de werking van AI-systemen. Bij de ontwikkeling van artificieel intelligente systemen komt heel wat wiskunde kijken. In deze presentatie bekijken we hoe de wiskunde uit het secundair onderwijs aan bod komt: eerstegraadsfuncties bij een classificatieprobleem, tweedegraadsfuncties bij beslissingsbomen, matrices bij convoluties, afgeleiden en functies met een meervoudig voorschrift bij neurale netwerken … Tijdens de presentatie maak je kennis met het lesmateriaal van AI Op School en welke wiskunde het omvat. Het lesmateriaal is vaak verwerkt in online Python notebooks. Na de presentatie is er een kort hands-on gedeelte waarin je zelf de Python notebooks voor in de wiskunde- of STEM-les eens uitprobeert. Deze notebooks kunnen gratis in de klas gebruikt worden. Hiervoor volstaat een computer met een internetbrowser, er moet geen extra software worden geïnstalleerd. Je kan alvast een kijkje nemen op https://dwengo.org/aiopschool/ en https://dwengo.org/wiskunde of https://dwengo.org/stem

Lees verder ...