Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Onderzoekend leren

www.pixabay - photo by wokandapix

Afval kan je reduceren!

De blikkenpers is een populair techniekproject, waarin de leerlingen van de arbeidsmarkt belangrijke technische vaardigheden kunnen verwerven.
De studenten van de EduMa van de KU Leuven hebben een lessenreeks gemaakt voor in PAV, die een STEMmige voorbereiding kunnen vormen voor de praktijklessen.

Lees verder ...

Zonnecrème Engineeren

Zonlicht heeft veel voordelen maar ook een nadelige impact op ons lichaam. Leerlingen onderzoeken hoe ze zich kunnen beschermen tegen de zon. Je beschermen kan echter op verschillende manieren, maar wat is de meest flexibele manier?

Lees verder ...

Ontdek onze nieuwe projecten rond thermische energie

Onlangs verschenen twee nieuwe projecten op iSTEM die allebei over thermische energie gaan. Het eerste project, Warmtebatterij (ontwikkeld i.s.m. GO! Atheneum Avelgem), gaat over thermische energie opslaan, terwijl het tweede project, Koelen zonder stroom (ontwikkeld i.s.m. PTS Mechelen) net gaat over thermische energie onttrekken aan een systeem.

Lees verder ...

Van ’t één komt ’t ander

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Erg creatief en vol energie, interessante fenomenen en speciale effecten. Hier worden de handen uit de mouwen gestoken en komen veel leerkansen voor waar leerlingen later op verder kunnen bouwen. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.

Lees verder ...

Propere handen

De leerlingen gaan op zoek naar het belang van handhygiëne en leren het verschil tussen virussen en bacteriën. Daarna maken ze handcrème en onderzoeken ze het effect daarvan.

Lees verder ...

SOS klimaat!

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Een kort project met focus op onderzoeken om mee te starten. Hier worden de leerlingen gestimuleerd om vragen te stellen en gaan ze dieper in op oorzaken en gevolgen van de klimaatsverandering. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.

Lees verder ...

LIFT

Waarom je leerlingen, als STEM-project, eens zélf geen STEM-project laten ontwerpen voor andere leerlingen?

Lees verder ...