Techniek en STEM in de klassieke oudheid
Benieuwd om eens in het hoofd te duiken van de briljante geesten uit de antieke wereld?
Benieuwd om eens in het hoofd te duiken van de briljante geesten uit de antieke wereld?
Je maakt kennis met STEM door zelf een STEM-project te doorlopen (learning by experiencing). Bij het project dat je doorlopen hebt, hoort een koffer die je kan ontlenen zodat dit materiaal makkelijk transfereerbaar is naar jouw context en leerlingen. Je kan met dit materiaal onmiddellijk aan de slag. Maar het is ook belangrijk even stil te staan bij wat kwaliteitsvolle STEM activiteiten nu precies zijn. Je komt zelf tot enkele belangrijke principes van goed STEM-onderwijs.
Om in je school in de tweede en derde graad te werken aan de STEM-minimumdoelen, en de minimumdoelen van computationeel denken en informaticawetenschappen, denk je best na over verticale en horizontale leerlijnen. Een vakoverstijgende werking is aangewezen en versterkt jullie werking.
Artificieel intelligente systemen op basis van beslissingsbomen worden omwille van hun transparantie veel aangewend in de zorgsector. Zo’n beslissingsboom kan de arts of een andere zorgverlener helpen om op basis van patiëntengegevens sneller tot een diagnose of gewenste behandeling te komen.
Artificieel intelligente systemen op basis van beslissingsbomen worden omwille van hun transparantie veel aangewend in de zorgsector. Zo’n beslissingsboom kan de arts of een andere zorgverlener helpen om op basis van patiëntengegevens sneller tot een diagnose of gewenste behandeling te komen.
Het GirLS project is een initiatief van BeWiSe (de Belgian Women in Science organisatie) met als doel jongeren, vooral meisjes, uit het publiek middelbaar onderwijs te motiveren om een wetenschappelijke of technische studierichting of carrière te overwegen.
Op woensdag 4 december 2024 organiseren iSTEM Inkleuren en STEM voor de Basis een inspiratiedag rond STEM met als thema ‘Samenwerken Inspireert’. Je kunt je vanaf nu inschrijven!
De opleiding Industrieel Ingenieur van KU Leuven – Gent stelt voor het tweede jaar op rij een aanbod van ééndaagse cursussen voor, bestemd voor leerkrachten derde graad secundair die actief zijn binnen het brede domein van de STEM-vakken.
De onderwerpen van deze navormingssessies zijn geïnspireerd op de expertise die aanwezig is binnen de onderzoeksgroepen op de campus. Op die manier zitten leerkrachten op de eerste rij om kennis te nemen van de nieuwste wetenschappelijke en technologische inzichten en hun vele toepassingen.
STEM is een uitdaging voor vele leerkrachten. Daarom organiseren de cel iSTEM inkleuren en STEM voor de Basis samen met enkele van hun partners, een studiedag die de leerkrachten hierbij op weg kan helpen.
STEM is een uitdaging voor vele leerkrachten en directies. Daarom organiseert iSTEM af en toe een studiedag die de leerkrachten en directies hierbij op weg kan helpen. Je vind een overzicht van de voorbije STEMDAGEN alsook alle informatie voor toekomstige.
Design: Nelson en Margot De Saegher