Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

project

Op weg naar een meer ecologisch festival

Tijdens deze projectdag onderzoeken de leerlingen of de zuivering van het afvalwater dat op een festival wordt geproduceerd een stap zou kunnen zijn in het ecologischer maken van festival. Eerst zoemen ze in op de samenstelling van afvalwater om dan de noodzaak van waterzuivering en de verschillende scheidingstechnieken te bestuderen. Daarna ontwerpen en bouwen ze een waterzuiveringsstation.

Lees verder ...

SOS Patatjes

In dit project nemen de leerlingen de aardappelziekte onder de loep en passen zij beeldverwerking toe bij intelligente akker- en tuinbouwsystemen in een veranderende klimaatomgeving.

Lees verder ...

Forensisch Onderzoek

De directeur is dood teruggevonden in de buurt van de school. Uit de lijkschouwing blijkt dat er water in de longen zat. Uit de eerste beschikbare informatie kunnen de leerlingen achterhalen waar en wanneer de directeur vermoord is. Parallel gaan de leerlingen de verdachten identificeren en ondervragen.
Na de ontdekking van de plaats delict komen nog meer sporen naar boven. Slagen de leerlingen erin om de dader te vinden?

Lees verder ...

Red de dikkopschildpad

Caretta caretta of de dikkopschildpad is één van de meest wijdverspreide zeeschildpadden die leeft in gematigde en subtropische kustregio’s. De populatie van de dikkopschildpad in de noordelijke regio van de Indische oceaan staat op de rand van uitsterven. En wat betekent dat voor ons? Het gaat niet alleen om het verlies van een spectaculaire soort, maar ook om het verstoren van het delicate evenwicht van het ecosysteem dat we allemaal delen. Als deze zeeschildpadden verdwijnen, kan dit onder andere leiden tot een gevaarlijke overgroei van kwallen in onze oceanen, wat ernstige gevolgen kan hebben voor het leven in de zee.
In dit project modellen de leerlingen de evolutie van de populatie met Leslie- en Lefkovitchmatrices en graven ze dieper in wat de bedreigingen voor de soort zijn en hoe we deze bedreigde soort kunnen redden.
Want het uitsterven van de dikkopschildpad is niet alleen een verlies voor hen, maar ook voor ons en de toekomstige generaties.

Lees verder ...

STEM-mige PAC-MAN – ontwerp een persoonlijke gamecontroller

Met dit STEM-project brengen we het vroegere gevoel van de arcades naar de klas.
De centrale uitdaging is het ontwerp en in gebruik nemen van een duurzame gamecontroller met drukknoppen en een joystick. De leerlingen onderzoeken de werking van spelconsoles door een blik te werpen op de evolutie en ze ontdekken hoe het gegevensverwerkend projces wordt uitgevoerd door de hardware. Ook duurzaamheid is een belangrijk aspect dat onderzocht wordt. De leerlingen doorlopen het ontwerpproces om een eigen spelcontroller te ontwikkelen. Om deze controller te programmeren, gaan ze stapsgewijs aan de slag in de simulatie-omgeving Tinkercad en met Arduino. Ze onderzoeken de werking van een drukknop en joystick. Als afsluiter testen de leerlingen hun zelf gebouwde controller met de klassieker PAC-MAN, een meesterwerk dat in 1980 voor het eerst in de speelhallen verscheen en in 2005 in het Guinness Book of Records werd opgenomen als de meest succesvolle arcade-speelkast aller tijden.

Lees verder ...

Watt met water?!

In dit STEM-traject ontdekken leerlingen in zes sessies de impact van zeespiegelstijging en ontwikkelen ze zo verschillende STEM-vaardigheden.
De reeks start met het ontkrachten van veel voorkomende misconcepties over klimaatverandering, waarna een kettingreactie van oorzaak en gevolgen wordt gevisualiseerd. Vanuit deze inzichten gaan de leerlingen aan de slag met de eerste uitdaging: het ontwerpen van efficiënte kustbeschermingsmaatregelen en het programmeren van waterkeringen. Vervolgens verkennen ze de tweede uitdaging, namelijk de verzilting van het achterland, waarbij ze leren hoe water ontzilt kan worden en zoeken naar duurzame landbouwmethoden. Als afsluiting ontdekken ze het cruciale verband tussen water en energieopwekking en bouwen ze hun eigen elektromotor, waarmee ze de mogelijkheden van duurzame energieoplossingen onderzoeken.
Zo gaan jongeren telkens een stap verder in het begrijpen en oplossen van de complexe vraagstukken rond klimaatverandering.

Lees verder ...

Sensoriek in voeding

Eet je alleen met je mond of spelen je andere zintuigen ook een rol? In dit STEM-project onderzoek je de invloed van de verschillende zintuigen op de smaakwaarneming. Je gebruikt de resultaten van je onderzoek in een ontwerp dat de smaakwaarnemingen van nietsvermoedende proefkonijnen om de tuin leidt.

Lees verder ...

BASF – Werken in de petrochemische sector

In dit STEM-project maken leerlingen kennis met de petrochemische sector. Ze leren hoe van aardolie kunststoffen gemaakt worden. Ze onderzoeken en ontwerpen zoals een laborant, procesoperator en technieker en maken kennis met de basisprincipes van een veilige en duurzame productie. Met al deze kennis en kunde op zak zijn de leerlingen helemaal klaar voor het orgelpunt van dit project: een bezoek aan de site van BASF in Antwerpen.

Lees verder ...
www.pixabay - photo by wokandapix

Afval kan je reduceren!

De blikkenpers is een populair techniekproject, waarin de leerlingen van de arbeidsmarkt belangrijke technische vaardigheden kunnen verwerven.
De studenten van de EduMa van de KU Leuven hebben een lessenreeks gemaakt voor in PAV, die een STEMmige voorbereiding kunnen vormen voor de praktijklessen.

Lees verder ...

STEMmige snaren

Dit project daagt de leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren.
Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers, gaan ze creatief aan de slag in hun ontwerp van een
laserharp. Ook verschillende concepten van computationeel denken komen aan bod. De laserharp wordt
met Arduino gerealiseerd. Het project voorziet ook een submodule over geluid.

Lees verder ...

STEM managen

Studiedag voor directies

5 februari in Leuven

logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp