
STEM-materiaal ontwikkelen hoeft niet ingewikkeld te zijn!
Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Minimumdoelen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?
STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele i’s van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. De bedoeling is om jullie vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om jullie op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project. Hiervoor gebruiken we de iSTEM-didactiek die gebaseerd is op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten.
Agenda
Thema
Externe partner(s)
Data
Locatie
Inschrijvingen
18/01/2024
27/02/2024
16/04/2024
UHasselt, Hasselt
04/03/2024
27/03/2024
03/05/2024
Volkssterrenwacht Armand Pien, 9000 Gent
06/03/2024
16/04/2024
06/05/2024
CNO Antwerpen, Boogkeers 5, 2000 Antwerpen
06/03/2024
16/04/2024
06/05/2024
CNO Antwerpen, Boogkeers 5, 2000 Antwerpen
Nieuw vanaf schooljaar 2023-2024
Vanaf volgend schooljaar organiseert iSTEM de driedaagse bijscholingen Aan de slag met de STEM-minimumdoelen van iSTEM in samenwerking met een aantal nieuwe externe partners op een unieke locatie. Enkele thema’s die aan bod zullen komen zijn: ruimtevaart, energie, water, duurzaamheid, biodiversiteit, verkeer, samenwerking met bedrijven.
Programma
De deelnemers maken zich binnen een multidisciplinair team de principes van de iSTEM-didactiek eigen door een project (inclusief evaluatie) uit te werken voor een doelgroep die ze zelf kiezen.
In de loop van het traject kunnen de deelnemers kiezen om een aantal mini-workshops te volgen (diversiteitssensitieve tips, evaluatie, STEM-concepten, computationeel denken, STEMOOV, COOL voor iSTEM).
Op het einde van het traject worden het materiaal en de ervaringen uitgewisseld.
Op het einde van het traject:
- heb je het ontwikkelproces voor een STEM-project onder de knie (COOL voor iSTEM-methodologie);
- heb je de evaluatie van het STEM-project uitgewerkt;
- beschik je over de vaardigheden om in een STEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen in lijn met de STEM-minimumdoelen;
- kan je een bestaand project moduleren volgens de iSTEM-didactiek;
- heb je connectie met en toegang tot het groeiend lerend netwerk van STEM-leerkrachten.