Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs
Creëer tijdig orde en netheid in het klaslokaal. Een ordelijk klasklimaat zorgt voor rust in het hoofd en bevordert (zelf)reflectie.

Toelichting

Als een reflectieopdracht op het einde van een les gepland staat en het lokaal moet nog opgeruimd worden, laat leerlingen dan eerst het lokaal opruimen voor hen de opdracht te geven. Voorzie een duidelijke rolverdeling: elke leerling moet een taak hebben bij het opruimen.

Voorbeeld

Reactie van Annelies, STEM-leerkracht 1A:

“Ik had al eerder een project rond het bouwen van spaghettibruggen gedaan met leerlingen in 1A. Ik had echter nog nooit geprobeerd om leerlingen het lokaal te laten opruimen vóór de laatste opdrachten in een les te laten maken. Ik heb gemerkt dat, door dit nu wél in 3 verschillende klassen getest te hebben, het verschil opmerkelijk is: de antwoorden van leerlingen die ik nu in de laatste opdrachten krijg, zijn van een iets betere (taal)kwaliteit dan voorheen!”

Graag wat meer achtergrond?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.