Zal ik nog fysica / chemie / biologie / wiskunde / techniek / aardrijkskunde kunnen geven nu STEM bestaat?
Ja. Leerinhouden uit de afzonderlijke disciplines blijven bestaan en kunnen apart gegeven worden of in het kader van een STEM-project. Er moet wel over gewaakt
Wat is het voordeel van leerkrachten samen materiaal te laten ontwikkelen?
Leerkrachten kunnen elk hun sterktes inzetten om het materiaal te ontwikkelen. Je bekomt automatisch ook een meer multidisciplinair pakket als je met meer verschillende leerkrachten
Hoe werk ik aan STEM als er geen vak STEM is?
Je kunt samen met een aantal collega’s een STEM-project introduceren in één van de vakken. In zo’n STEM-project zijn typisch enkele deelproblemen die kunnen opgelost
Help, ik moet STEM geven, maar ik ben er niet voor opgeleid.
Geen paniek, want niemand is er momenteel voor opgeleid. STEM overdenk en ontwikkel je het best in groep waarin ‘experten’ zitten voor de aparte STEM-disciplines.
Hoe kan samenwerken met externen mij helpen?
Samenwerking hoeft niet beperkt te blijven tot collega’s binnen de school. Externen, zoals experten met ‘state-of-the-art’ kennis en ervaring uit de industrie of pedagogisch-inhoudelijke experten,
Kun je aan STEM doen zonder microcontrollers, 3D-printers of ander duur materiaal?
Absoluut, duur materiaal is geen voorwaarde om aan STEM te kunnen doen, met huis-, tuin-, en keukenmateriaal kun je al heel veel bereiken. Het materiaal