Zal ik nog fysica / chemie / biologie / wiskunde / techniek / aardrijkskunde.. kunnen geven nu STEM bestaat?
Ja. Leerinhouden uit de afzonderlijke disciplines blijven bestaan en kunnen apart gegeven worden of in het kader van een STEM-project. Er moet wel over gewaakt
Wat is het voordeel van leerkrachten samen materiaal te laten ontwikkelen?
Leerkrachten kunnen elk hun sterktes inzetten om het materiaal te ontwikkelen. Je bekomt automatisch ook een meer multidisciplinair pakket als je met meer verschillende leerkrachten
Hoe werk ik aan STEM als er geen vak STEM is?
Je kunt samen met een aantal collega’s een STEM-project introduceren in één van de vakken. In zo’n STEM-project zijn typisch enkele deelproblemen die kunnen opgelost
Hoe kan samenwerken met externen mij helpen?
Samenwerking hoeft niet beperkt te blijven tot collega’s binnen de school. Externen, zoals experten met ‘state-of-the-art’ kennis en ervaring uit de industrie of pedagogisch-inhoudelijke experten,
Kun je aan STEM doen zonder microcontrollers, 3D-printers of ander duur materiaal?
Absoluut, duur materiaal is geen voorwaarde om aan STEM te kunnen doen, met huis-, tuin-, en keukenmateriaal kun je al heel veel bereiken. Het materiaal
Hoe overtuig ik de directie(leden) van het nut van een geïntegreerde STEM-aanpak binnen de school?
De (huidige) eindtermen verwijzen expliciet naar geïntegreerde STEM. Zo leren de leerlingen omgaan met problemen uit de dagelijkse realiteit, die enkel opgelost kunnen worden door