Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Computationeel denken

Inleiding Python

Om in je school in de tweede en derde graad te werken aan de STEM-minimumdoelen, en de minimumdoelen van computationeel denken en informaticawetenschappen, denk je best na over verticale en horizontale leerlijnen. Een vakoverstijgende werking is aangewezen en versterkt jullie werking.

Lees verder ...

InnoVET-project: Alles onder (µ)controle

Samen met twee scholen, De Vesten Herentals en GO! Erasmusatheneum Deinze, en met iSTEM als partner, hebben onze collega’s van Dwengo vzw in online lesmateriaal voorzien, dat gericht is op het aanleren van de basisprincipes van microcontrollerprogrammeren.

Lees verder ...

STEMmige snaren

Dit project daagt de leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren.
Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers, gaan ze creatief aan de slag in hun ontwerp van een
laserharp. Ook verschillende concepten van computationeel denken komen aan bod. De laserharp wordt
met Arduino gerealiseerd. Het project voorziet ook een submodule over geluid.

Lees verder ...

Dwengo’s uitproberen?

Heb je interesse in het project van de Sociale Robot, maar zou je eerst het werken met Dwengo willen uitproberen? iSTEM inkleuren leent vanuit de KU Leuven 10 ‘Sociale Robots’ uit aan leerkrachten SO uit Vlaams Brabant.

Lees verder ...

Sociale robot

Sociale robotica is een interdisciplinair domein, waarbij verschillende concepten van computationeel denken aan bod komen en de impact van de ontwikkelingen in het domein van artificiële intelligentie op de sociale robotica geïllustreerd kan worden.

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp