Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Aan de slag met de STEM-minimumdoelen

Bereid je voor op een inspirerend programma vol interactieve workshops, praktische tools en waardevolle samenwerkingen. Samen zetten we de eerste stap naar een duurzame en innovatieve toekomst!

Programma

09:00-

16:00

Hands-on kennismaking met iSTEM-didactiek;
Toepassen iSTEM-didactiek op eigen STEM-project;
Opdracht: aanpassen eigen STEM-project;

09:00-

16:00

Reflectie opdracht;
Opstart ontwikkeling script nieuw STEM-project;
Evaluatie STEM-projecten;
Finalisatie script;
Reflectie;

09:00-

16:00

Terugkomsessie: presentatie en uitwisseling projecten;
Parallelle workshops rond diversiteit, STEM-concepten, evaluatie en computationeel denken;

Deze driedaags is opgebouwd volgens de COOL voor iSTEM methodiek.

Doelstellingen

Na het volgen van dit nascholingstraject…

heb je alle nodige achtergrondinformatie over STEM, iSTEM en het Inkleurmodel;
beschik je over de vaardigheden om in een STEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen;
heb je inzicht in de verschillende fasen van COOL voor iSTEM en hun doel;
pas je een eigen project aan aan de iSTEM-criteria;
heb je connectie met en toegang tot het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten.

Praktische informatie

Data

18/01/2024 -

27/02/2024 -

16/04/2024

Doelgroep

Multidisciplinaire leerkrachten teams secundair onderwijs tweede en derde graad.

Locatie

UHasselt, Hasselt

Prijs

De vorming is gratis, inschrijving is wel verplicht

Inschrijving

Iedereen is overtuigd van het belang van 21ste eeuwse competenties voor onze huidige en komende generaties. Het aanbieden van STEM onderwijs vanaf jonge leeftijd maakt daar een essentieel onderdeel van uit.

Maar hoe geef je dat STEM onderwijs vorm?

Hoe maak je nu van vier eilanden science, technology, engineering en mathematics interdisciplinair, interactief, inclusief en geïntegreerd STEM onderwijs?

Om hier een antwoord op te geven, bieden we een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM materiaal willen ontwikkelen. Tijdens de 3 daagse vorming maken jullie als team kennis met de COOL voor iSTEM methode.

Een methode die jullie als leerkrachtenteam begeleidt doorheen het ontwikkelproces van kwalitatief iSTEM materiaal dat vervolgens kan ingezet worden in de klas.


Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten.

Check zeker ook eens dit filmpje.

Lesgevers