Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

geluid

STEMmige snaren

Dit project daagt de leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren.
Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers, gaan ze creatief aan de slag in hun ontwerp van een
laserharp. Ook verschillende concepten van computationeel denken komen aan bod. De laserharp wordt
met Arduino gerealiseerd. Het project voorziet ook een submodule over geluid.

Lees verder ...

STEMmige muziek (versie STEM-techniek)

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisoptie STEM-techniek. De leerlingen verkennen het thema geluid en muziek om zelf een Taurom te bouwen (een samenwerking met De Notenboom) en daarna zelf een gitaar te ontwerpen en te maken met de lasercutter en 3D-printer. Ook de de submodules over materialen en over gereedschappen komen aan bod.

Lees verder ...

Muziek STEMmig versterken

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisoptie STEM-x. De leerlingen onderzoeken eerst een aantal eigenschappen van geluid.Ze verkennen ook hun eigen gehoorspectrum en leren wanneer en hoe ze zich moeten beschermen
tegen geluid. Tijdens hun onderzoek leren de leerlingen ruimer kijken en leggen ze telkens het verband met het geluid van hun eigen mobiele telefoon.
Met een solide wetenschappelijke achtergrondkennis kunnen ze dan een eigen versterkingsssysteem voor hun mobiele telefoon kiezen. Dit kan zowel een mechanische klankkast als een externe luidspreker zijn. Tenslotte ontwerpen en bouwen ze hun eigen versterkingssysteem.

Lees verder ...

Van frequentie tot muziek

Onze muziekbeleving heeft alles te maken met STEM! Wat is geluid? Wanneer wordt geluid muziek? Hoe neemt de mens geluid en muziek waar? Hoe kan je je gehoor beschermen? Welke samenklanken ervaren we als toonhebbend? Hoe kunnen we die informatie gebruiken om zelf een muziekinstrument te maken?

Lees verder ...