Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

>20u

www.pixabay - photo by wokandapix

Afval kan je reduceren!

De blikkenpers is een populair techniekproject, waarin de leerlingen van de arbeidsmarkt belangrijke technische vaardigheden kunnen verwerven.
De studenten van de EduMa van de KU Leuven hebben een lessenreeks gemaakt voor in PAV, die een STEMmige voorbereiding kunnen vormen voor de praktijklessen.

Lees verder ...

Warmtebatterij

Duurzamer omgaan met warmte door in team de beste warmtebatterij van de klas te maken en zoveel mogelijk warmte te recupereren en op te slaan.

Lees verder ...

Koelen zonder stroom

Ontwerp met je leerlingen een technische oplossing om in lage-inkomenslanden voedsel langer te kunnen bewaren door middel van een koelsysteem zonder elektrische stroom!

Lees verder ...

Museumbeveiliging

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontdek hier hoe LASERs écht werken, gebruik de Masterformula die amper op je blad past en voeg zelf nog creatieve oplossingen toe aan het beveiligingssysteem.

Lees verder ...

Passief huis

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontwerp, onderzoek en bouw je eigen schaalmodel van een passief huis met zonnecollector, collectorvat en vloerverwarming. Gebruik en simuleer de nodige regeltechniek met wiskundige onderbouwing om de binnentemperatuur constant te houden!

Lees verder ...

Revalidatietoestel

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Interesse in het helpen van mensen? Kinesist, ingenieur of sportcoach in spe? Ontwerp en test een toestel en trainingsschema om een gehandicapte klasgenoot er weer bovenop te krijgen. Een uitdaging vol spieren, vectoren, krachten en momenten.

Lees verder ...

STEMmige muziek (versie STEM-techniek)

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisoptie STEM-techniek. De leerlingen verkennen het thema geluid en muziek om zelf een Taurom te bouwen (een samenwerking met De Notenboom) en daarna zelf een gitaar te ontwerpen en te maken met de lasercutter en 3D-printer. Ook de de submodules over materialen en over gereedschappen komen aan bod.

Lees verder ...

Van ’t één komt ’t ander

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Erg creatief en vol energie, interessante fenomenen en speciale effecten. Hier worden de handen uit de mouwen gestoken en komen veel leerkansen voor waar leerlingen later op verder kunnen bouwen. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.

Lees verder ...

Zelfrijdend wagentje

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Schakel, programmeer en regel hier zelf een elektromotor, start met de basis aan vectoren, leer grafieken ten volle te benutten en wees de snelste in eenvoudige of complexe verkeerssituaties al dan niet met flitspaal.

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp