Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

doorstroom

Pepper’s Ghost – geesten opwekken met STE(A)M

Wil je weten hoe overleden supersterren zoals Michael Jackson en Amy Winehouse tot leven gewekt worden op een podium of hoe de popsensatie ABBA na 40 jaar terugkeerde op het podium? Men heeft het bij dit soort shows vaak over hologrammen, maar klopt dat wel? Is deze holografische beleving eenecht hologram? Wat is de wetenschap en technologie achter deze 3D-illusies? Eigenlijk is het een afgeleide van een al tweehonderd jaar oude truc om de illusie van een geestverschijning op te roepen. De truc “Pepper’s Ghost” uit de negentiende eeuw wordt ten onrechte vaak benoemd als hologram. De Pepper’s Ghost illusie is vernoemd naar de Londense hoogleraar scheikunde John Henry Pepper die hier in 1862 voor het eerst een goed bruikbare versie van maakte. Hierbij stond een spiegelend stuk glas op het toneel, onder een hoek van 45 graden gekanteld naar het publiek. In een ruimte in de vloer daaronder, buiten het gezichtsveld van het de toeschouwers, bevond zich de acteur die in beeld moest worden gebracht. Het stuk glas spiegelde deze persoon richting het publiek, die de weerspiegeling waarnam als een beeld dat zich áchter het glas bevond. Het is vergelijkbaar met de weerspiegeling in de voorruit van een auto van iets dat op het dashboard ligt. Bekende voorbeelden van de Pepper’s Ghost-techniek zijn te vinden bij de Haunted Mansion in Disneyland, maar ook bij Droomvlucht, Fata Morgana en verschillende sprookjes in de Efteling.

Lees verder ...

STEMmige snaren

Dit project daagt de leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren.
Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers, gaan ze creatief aan de slag in hun ontwerp van een
laserharp. Ook verschillende concepten van computationeel denken komen aan bod. De laserharp wordt
met Arduino gerealiseerd. Het project voorziet ook een submodule over geluid.

Lees verder ...

Zonnecrème Engineeren

Zonlicht heeft veel voordelen maar ook een nadelige impact op ons lichaam. Leerlingen onderzoeken hoe ze zich kunnen beschermen tegen de zon. Je beschermen kan echter op verschillende manieren, maar wat is de meest flexibele manier?

Lees verder ...

Warmtebatterij

Duurzamer omgaan met warmte door in team de beste warmtebatterij van de klas te maken en zoveel mogelijk warmte te recupereren en op te slaan.

Lees verder ...

Koelen zonder stroom

Ontwerp met je leerlingen een technische oplossing om in lage-inkomenslanden voedsel langer te kunnen bewaren door middel van een koelsysteem zonder elektrische stroom!

Lees verder ...

Museumbeveiliging

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontdek hier hoe LASERs écht werken, gebruik de Masterformula die amper op je blad past en voeg zelf nog creatieve oplossingen toe aan het beveiligingssysteem.

Lees verder ...

Passief huis

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontwerp, onderzoek en bouw je eigen schaalmodel van een passief huis met zonnecollector, collectorvat en vloerverwarming. Gebruik en simuleer de nodige regeltechniek met wiskundige onderbouwing om de binnentemperatuur constant te houden!

Lees verder ...

Revalidatietoestel

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Interesse in het helpen van mensen? Kinesist, ingenieur of sportcoach in spe? Ontwerp en test een toestel en trainingsschema om een gehandicapte klasgenoot er weer bovenop te krijgen. Een uitdaging vol spieren, vectoren, krachten en momenten.

Lees verder ...

Sociale robot

Sociale robotica is een interdisciplinair domein, waarbij verschillende concepten van computationeel denken aan bod komen en de impact van de ontwikkelingen in het domein van artificiële intelligentie op de sociale robotica geïllustreerd kan worden.

Lees verder ...

SOS klimaat!

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Een kort project met focus op onderzoeken om mee te starten. Hier worden de leerlingen gestimuleerd om vragen te stellen en gaan ze dieper in op oorzaken en gevolgen van de klimaatsverandering. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.

Lees verder ...