Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Philippe Bastiaenssens

Expertise

Stel jezelf even voor

Ik ben Philippe Bastiaenssens, docent aan de lerarenopleiding van KdG. Van opleiding ben ik professionele bachelor in de lerarenopleiding voor de vakken fysica, biologie en Frans. Voor de meesten lijkt dat misschien een atypische combinatie, maar voor mij was het een fijne combinatie die goed bij mij past. Ik heb van thuis uit een brede interesse: ik ben tweetalig opgevoed en van mijn vader heb ik de passie voor wetenschappen. Op school koos ik voor Grieks-wetenschappen. Na mijn secundair heb ik ook lang en veel gereisd, wat mij een heel brede kijk op de wereld heeft gegeven. En dat is absoluut een meerwaarde gebleken als leerkracht, omdat je geconfronteerd wordt met andere perspectieven en je vaak het beeld dat je wordt opgedrongen moet herzien. Dat heb ik bijvoorbeeld in Iran ervaren: door het imago van het land was ik verbaasd over de enorme gastvrijheid die ik daar heb ervaren bij de bevolking. Ik hoop die ervaringen ook door te geven aan mijn zoontje, James.

Je geeft nu Natuurwetenschappen en STEM in de lerarenopleiding aan KdG?

Ja, onmiddellijk na mijn studies ben ik eerst les gaan geven in het secundair. Daar heb ik 14 jaar o.a. fysica gegeven in de tweede graad. Toen kreeg ik de kans om een vak op KdG in de eerste bachelor te geven. Sinds 2016 ben ik helemaal bij KdG aan de slag. Al moet ik toegeven dat het destijds een moeilijke beslissing is geweest en ik het lesgeven in het secundair nog altijd mis. Maar de ontplooiingskansen aan KdG zijn nu eenmaal veel groter. Ik maak deel uit van de vakgroep Natuurwetenschappen en geef fysica en didactiek van natuurwetenschappen en STEM. Ik doe het heel graag, omdat het blijvend in ontwikkeling is. De aanpak binnen de vakken is om iedereen de basis mee te geven, waarna de studenten zich kunnen verdiepen in hun eigen keuze. Daarna moeten ze natuurlijk levenslang blijven leren. Ook STEM is boeiend om te geven: destijds was het voor ons een duik in het onbekende.

Als lid van het onderzoekscentrum ‘Toekomstgedreven Onderwijs’ van de hogeschool verdiep ik me in actuele topics rond natuurwetenschappen- en STEM-didactiek. In het verlengde hiervan ben ik al een aantal jaren didactisch auteur bij Pelckmans voor de tweede graad en begeleid ik daar auteurs voor de derde graad in STEM. Dat biedt zeker opportuniteiten om de expertise van iSTEM ook via die weg te delen.

Hoe ervaar je het om mee in het team van iSTEM te zitten?

De voorbije eerste maanden in iSTEM waren boeiend. Het is een privilege om deel te kunnen uitmaken van deze zeer sympathieke groep van experten die al heel wat gerealiseerd heeft in het Vlaamse STEM-landschap. Elk lid deelt zijn expertise, er worden creatieve idee├źn uitgewisseld en innoverende initiatieven opgezet in een erg aangename en professionele sfeer. Ik kijk ernaar uit om complementaire steentjes bij te dragen.

Waar zitten jouw ambities binnen iSTEM?

Vanuit KdG brengen wij graag onze expertise over evaluatie van competentieontwikkelend leren in: het is een plan op maat van de school om vakoverschrijdend eindtermen te evalueren. Ik zou willen bekijken hoe we onze expertise kunnen integreren in de visie van iSTEM op evaluatie van STEM-projecten. Ook verkennen we in de vakgroep Natuurwetenschappen op KdG mogelijkheden om leerlingen meer eigenaarschap te geven in practicumactiviteiten zodat de complexere onderzoeks- en STEM-competenties rond bv. probleemoplossend denken doelgericht gerealiseerd kunnen worden.